نام کارگاه

معرفی استاندارد ISO 21502:2020 به عنوان راهنمایی برای توسعه و ممیزی نظام مدیریت پروژه در سازمان های پروژه محور

توضیحات مختصری درباره کارگاه:

استاندارد ISO 21502 که در سال 2020 منتشر شده است، جایگزین استاندارد ISO 21500:2012 شده است. این استاندارد چهارچوبی را معرفی می کند که بر پایه آن می توان نسبت به توسعه و ممیزی نظام مدیریت پروژه در سازمان های پروژه محور اقدام کرد.

   استاندارد ISO 21502 رویکرد روش محور (Practice-based) دارد و مجموعه ای از روش های مختلف را برای مدیریت پروژه، معرفی کرده است. روش های معرفی شده توسط استاندارد ISO 21502 به دو بخش اصلی “روش های یکپارچه مدیریت پروژه” و “روش های مدیریت پروژه” تقسیم بندی شده اند.

  “روش های یکپارچه مدیریت پروژه” شامل هشت روش هستند که تشریح کننده مراحل مختلف قبل از شروع پروژه تا پس از پایان پروژه می باشند و “روش های مدیریت پروژه” شامل هفده روش هستند که تشریح کننده موضوعات مهم در مدیریت پروژه می باشند. این روش ها علاوه بر تشریح موضوعات متداول در مدیریت پروژه مانند ذینفعان، محدوده، زمان، هزینه، کیفیت، ارتباطات، ریسک، کنترل تغییرات، تدارکات و دروس آموخته شده به تشریح موضوعات دیگری از جمله برنامه ریزی، تغییرات سازمانی و اجتماعی، گزارش دهی، اطلاعات، مسائل و منافع نیز پرداخته اند.

 ممیزی نظام مدیریت پروژه در سازمان های پروژه منطبق با خطوط راهنمای استاندارد ISO 19011:2018 قابل انجام می باشد. مشخصه­های ممیزی با اتکا به تعدادی اصول توصیف می شود. این اصول، ممیزی نظام مدیریت پروژه را به ابزاری اثربخش و قابل اطمینان برای پشتیبانی از خط­مشی­ها و کنترل­های مدیریت مبدل می­سازد که سازمان می­تواند بر مبنای اطلاعات فراهم شده از آن، در جهت بهبود عملکرد خود اقدام نماید. پیروی از این اصول، پیش نیازی ضروری برای ارائه­ی نتیجه­گیری کافی و مرتبط از ممیزی و فراهم آوردن این امکان است که ممیزانی که مستقل از یکدیگر کار می­کنند در شرایط مشابه به نتایج مشابه دست یابند.

سرفصل کارگاه:

توصیف خلاصه­ای از خطوط راهنمای استاندارد ISO 21502:2020 و مروری بر تغییرات این استاندارد نسبت به استاندارد ISO 21500:2012 (دو ساعت)

 

توصیف خلاصه­ای از نحوه ی ممیزی نظام مدیریت پروژه در سازمان های پروژه محور منطبق با خطوط راهنمای استاندارد ISO 19011:2018  شامل اصول ممیزی، مدیریت برنامه ممیزی، اجرای ممیزی و صلاحیت و ارزیابی ممیزین (دو ساعت)

 

 

مدرس

نام مدرس :

امیر موسوی زاده

فرم ثبت‌نام

لازمه شرکت در ورکشاپ، ثبت‌نام در سمپوزیوم است؛ البته ظرفیت ورکشاپ محدود است و تنها تعدادی از شرکت‌کنندگان می‌توانند حضور یابند