استارتاپ ها، تهدید یا فرصت

با گسترده شدن فضای کسب و کارهای نوین و افزایش مخاطبان آن‌ها، نگرانی‌ها در میان کسب و کارهای سنتی نیز افزایش یافته است. پرچم دار همه این کسب و کار های نوین استارت آپ ها یا همان نوپا ها هستند که با ایده ها و فناوری های جدید وارد کارزار رقابت شده‌اند.

در عین حال همین کسب و کارهای نوین باعث ایجاد شغل های جدید و کسب درامد در جامعه شده‌اند و راحتی را بین مردم تا حد زیادی افزایش داده‌اند. اما با این حال با افزایش کلاه برداری های مختلف اعم از فروش کالای تقلبی و عرضه خدمات بی کیفیت، تا سوء استفاده از کسب وکار های سنتی که به استارت اپ ها چراغ سبزی نشان داده اند باعث افزایش نگرانی های مدیران سنتی کسب و کارها شده است. که این امر نشان از عدم نظارت دستگاه های مرتبط با این مشاغل و یا دست‌کم عدم آشنایی آن‌ها در تدوین برنامه‌های جامع کشور می باشد که فضا را برای جولان دادن این کلاه برداران باز کرده است.

مدیران نیز باید جایگاه ویژه ای برای بهبود و نظارت بر این سیستم را فراهم آورند. همچنین باید فضای مناسبی برای ارتباط تیم های استارت آپی با کسب و کارهای سنتی فراهم گردد.

فعال کردن بخش تحقیق و توسعه (R&D) در شرکت ها و حمایت از آن ها برای همکاری با استارت آپ ها و کسب و کار های نوین نیز می تواند گزینه خوبی برای شروع باشد. همچنین باید فضای مناسبی برای همکاری مدیران شرکت ها و استارت آپ ها فراهم گردد. میدان دادن به جوانان توسط دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و شرکت های خصوصی و دولتی هم من جمله این دست از اقدامات می‌باشد که مثال بارز آن ایجاد شتاب‌دهنده‌هاست .

 

استارت آپ ها پدیده های جوانی برای اتصال استعداد های جوان به نیازهای بازار و جامعه بوده و کلیدی برای ایجاد فضای مولد، پر امید و با شوق در اکوسیستم اقتصادی کشور هستند. استارت آپ ها به منزله گنجی بوده که تنها چند سانت زیر خاک قرارگرفته‌اند و فقط کافی است کمی این خاک را کنار بزنیم تا این گنج‌های دوست داشتنی نمایان شوند. بسیاری از کسب و کارهای رایج برداشتی اینگونه از استارت آپ ها دارند که آنها را تهدیدی برای فضای کسب و کار خودشان میپندارند و به مخالفت با آن ها میپردازند. در صورتی که با بررسی حضور این پدید ها که مراحل اولیه شکل گیری کسب و کارهای نوین به شمار میروند شاهد پیشرفت های خیلی خوبی در کسب و کارهای قبلی و ایجاد مشاغل جدید و در نهایت بهبود شرایط اقتصادی هستیم.

بنابراین برای رسیدن به یک اکوسیستم اقتصادی پویا و پیشرفت در آن نیاز به تغییرات جدی است. هماگونه که اشاره شد استارت آپ ها نه تنها تهدید نبوده ، بلکه فرصت مناسبی برای انتقال کسب وکارهای سنتی به کسب و کارهای جدید و بهبود شرایط آنها می باشند. بعنوان مثال در زمان انقالب صنعتی با ورود ماشین بخار به صنعت ، ابتدا مخالفت های شدیدی با آن صورت گرفت به حدی که مردم ماشین های بخار را از بین میبردند اما بعد از مدتی و با ایجاد فرهنگ و تغییر شرایط کسب و کارهای سنتی ، متوجه مزایای آن ها شده و به مرور به استفاده از آن ها روی آوردند و پس از مدتی دنیا شاهد استقبال بی نظیر از فناوری های جدید بود . همچنین با افزایش نیروی کار در بخش های جدید، روز به روز استقبال بیشتری از این فناری ها می‌شد. در واقع ورود تکنولوژی، فناوری های جدید و ایده های نوین در کسب و کارهای سنتی باعث افزایش بهره وری و ایجاد مشاغل جدید و در نهایت افزایش رفاه و آسایش جامعه و بهبود شرایط اقتصادی میشود که همگی وابستگی عمیقی به کسب و کارهای استارت آپی و نوپا دارند. بنابراین وقتی بدنه کسب و کارهای سنتی شاهد پیشرفت استارت آپ ها که با کمترین سرمایه ایجاد میشوند باشند ناخودآگاه به سمت و سوی کسب و کارهای جدید و استقبال از استارت آپ ها سوق پیدا میکنند. بررسی تأثیر استارت آپ ها در کشور های پیشرفته نشان می دهد که در واقع استارت آپ ها و فرهنگ استارتاپی یک ضرورت برای هرکشوری می باشند که هرچقدر شرایط برای افزایش آن ها به شکل صحیح وجود داشته باشد میزان تاثیر مثبت آن ها بر شرایط اکوسیستم اقتصادی نیز افزایش می یابد.

تهیه کننده: علی قربانی

ویراستار: امیرعلی عبدالمحمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *