انجمن علمی مدیریت راهبردی ایران در مرداد ماه سال۱۳۸۲ شمسی و براساس مجوز شماره ۱۵۶۰۹ مورخ ۶/۵/۸۲ وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری تأسیس شد . این انجمن که یک مؤسسه غیرانتفاعی و با رویکرد علمی – پژهشی و آموزشی است با مشارکت جمعی از اساتید برجسته مدیریت راهبردی کشور و مدیران شرکتهای بازرگانی و صنایع شکل گرفته است ، هدف انجمن بهرهگیری از تمامی ظرفیت علمی دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور و دانش مدیریت جهان برای ارتقاء کمی و کیفی نیروهای متخصص در حوزه مدیریت استراتژیک، توسعه و بهبود وضعیت آموزش و پژوهش در این حوزه و نیز پیشبرد اهداف و افزایش توان مدیریت درکشور است که برای مدت نامحدود تشکیل شده است.انجمن با توجه به سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور و لزوم قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران در جایگاه نخست اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه و همچنین برقراری تعامل سازنده در روابط بین الملل، برنامهها و اهداف خود را در بخشهای مختلف، تنظیم کرده و در برنامههای عملیاتی سالانه به اجراءگذاشته است.
اهداف انجمن:
اهداف اساسی انجمن مدیریت راهبردی ایران عبارتند از :
- کشف حوزههای نوین راهبردی آینده ساز، هر چند نهفته دردین و تاریخ
- مشارکت در حفظ، بازسازی، و ارتقای محیط زیست
- شبکه سازی میان محققان و مدیران کیفیتمند، اخلاقمند، و باورمند داخلی و خارجی
- جذب حداکثری نهادها و سازمانهای دولتی، شرکتهای خصوصی بزرگ و صاحب نام و نخبگان عرصه علم و عمل و استادان مدیریتی به عنوان اعضای انجمن
- مشارکت دررفع نیازهای تحقیقاتی و توسعهای کشور
- فراهم سازی زمینههای خلق فکرهای نو و کمک به تجاری سازی آنها
- تقویت و تثبیت جایگاه انجمن مدیریت راهبردی ایران به عنوان جایگاهی برای ارزیابی، رتبه بندی و نظارت بر مؤسسات و شرکتهای خدمات و مشاوره مدیریت و پاسداشت جایگاه تخصصی مدیریت راهبردی و اطمینان بخشی به مشتریان دریافت کننده خدمات
- انتشار کتب و نشریات علمی برای نیل بالاترین استانداردها
- تشکیل گردهماییهای علمی در سطوح محلی، ملی، و بین المللی
- ایجاد سازوکارهایی تسهیل گر تسریع در ارایه کیفیت.
- ارتقای شیوههای تدریس و پژوهشهای راهبردی
- زمینه سازی برای نظریه پردازی در حوزه مدیریت، راهبرد و مدل سازی برای صورت بندی راهبرد یا راهبرد پردازی
اهم وظایف انجمن:
الف) انجام تحقیقات بنیادی و یا موردکاویهای علمی و پژوهشی در سطوح استانی، ملی و بین المللی
ب) همکاری و تعامل با نهادهای علمی و پژوهشی، اجرایی، تولیدی و تجاری که زمینههای همکاری مشترک آنها وجود دارد
ج) ترغیب پژوهشگران، متخصصان و کارآفرینان و نیز تجلیل از برگزیدگان این حوزه و اعطای نشانهای ملی به آنان
د) ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و مشاوره ای
ه) برگزاری کنفرانس ،گردهمایی و همایشهای ملی، منطقهای و بینالمللی به منظور ارزیابی استعدادهای پژوهشی داخلی
و) انتشار کتب و نشریات علمی و انتشار تازهترین یافتههای دانش مدیریت راهبردی جهان در کشور
ز) برگزاری دورههای آموزشی کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت در حوزه مدیریت راهبردی
ح) تهیه و تدوین سند راهبردی برای مؤسسات ، شرکتها و سازمانهای دولتی و خصوصی و نهادی صنفی و تخصصی
ط ) ترسیم نقشه راه و نیز تدوین برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت برای مؤسسات و سازمانهای دولتی و خصوصی
ی) کمک به اجرای برنامههای پیشبینی شده در راستای تحقق اهداف چشمانداز ۲۰ ساله کشور
برخی ازمحورهای مهم برنامههای انجمن
1. همکاری با نهادهای اجرایی، علمی، پژوهشی و آموزشی در زمینه توسعه و ترویج دانش مدیریت راهبردی
2. تشکیل کارگروههای علمی و تخصصی استراتژیک
3. ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی وتخصصی
4. برگزاری همایشهای ملی و بینالمللی – ترغیب و تشویق متخصصین، پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز
5. انتشار نشریات وکتاب های تخصصی
6. توسعه پژوهشهای هدفمند استراتژیک وتقویت دانش مدیریت استراتژیک از طریق یکپارچهسازی، همکاری و تشریک مساعی
7. ترویج اصول مدیریت استراتژیک وآموزش روشهای کارآمد براساس استانداردهای بینالمللی
8. تعیین راهبرد و جهت گیری اصلی اعضا در راستای توسعه پژوهش و دانش در حوزههای استراتژیک
9. وضع رهنمودهای لازم برای اعضای انجمن در خصوص توسعه روزافزون و بهترین نحوه عمل مدیریت استراتژیک
10. برقراری ارتباط مستمر میان دانشگاهها و مدیران صنایع ، جهت بررسی مسائل و مشکلات و یافتن راه حلهای علمی / عملی
11. ارتقای سطح دانش اعضا بواسطه فراهم نمودن بستر تبادل اندیشهها و برگزاری دورههای آموزشی ، کارگاه و میزگردهای تخصصی
12. ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از مدیران وبرنامهریزان استراتژیک
13. ارائه خدمات مشاورهای به مدیران و سازمانها
14. انتشار کتب آموزشی و علمی در زمینه مدیریت استراتژیک
15. ارتباط و تبادل نظر و همکاری با مؤسسات مشابه در سطح ملی، منطقهای و جهانی در زمینه مدیریت استراتژیک
16. برگزاری برنامههای بازدید از مؤسسات برنامهریزی، تولیدی، خدماتی و فرهنگی داخلی و خارجی به منظور ارتقای دانش استراتژیک و تبادل اطلاعات با مدیران اجرایی