انجمن علمی مدیریت راهبردی ایران در مرداد ماه سال۱۳۸۲ شمسی و براساس مجوز شماره ۱۵۶۰۹ مورخ ۶/۵/۸۲ وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری تأسیس شد . این انجمن که یک مؤسسه غیرانتفاعی و با رویکرد علمی – پژهشی و آموزشی است با مشارکت جمعی از اساتید برجسته مدیریت راهبردی کشور و مدیران شرکت‌های بازرگانی و صنایع شکل گرفته است ، هدف انجمن بهره‌گیری از تمامی ظرفیت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور و دانش مدیریت جهان برای ارتقاء کمی و کیفی نیروهای متخصص در حوزه مدیریت استراتژیک، توسعه و بهبود وضعیت آموزش و پژوهش در این حوزه و نیز پیشبرد اهداف و افزایش توان مدیریت درکشور است که برای مدت نامحدود تشکیل شده است.انجمن با توجه به سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور  و لزوم قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران در جایگاه نخست اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه و هم‌چنین برقراری تعامل سازنده در روابط بین الملل، برنامه‌ها و اهداف خود را در بخش‌های مختلف، تنظیم کرده و در برنامه‌های عملیاتی سالانه به اجراءگذاشته است.

 اهداف انجمن:

اهداف اساسی انجمن مدیریت راهبردی ایران عبارتند از :

  • کشف حوزه‌های نوین راهبردی آینده ساز، هر چند نهفته دردین و تاریخ
  •  مشارکت در حفظ، بازسازی،  و ارتقای محیط زیست
  • شبکه سازی میان محققان و مدیران  کیفیت‌مند، اخلاقمند،  و باورمند داخلی و خارجی
  • جذب حداکثری نهادها و سازمانهای دولتی، شرکت‌های خصوصی بزرگ و صاحب نام و نخبگان عرصه علم و عمل و استادان مدیریتی به عنوان اعضای انجمن
  • مشارکت دررفع نیازهای تحقیقاتی و توسعه‌ای کشور
  • فراهم سازی زمینه‌های خلق فکر‌های نو و کمک به تجاری سازی آن‌ها
  • تقویت و تثبیت جایگاه انجمن مدیریت راهبردی ایران به عنوان جایگاهی برای ارزیابی، رتبه بندی و نظارت بر مؤسسات و شرکت‌های خدمات و مشاوره مدیریت و پاسداشت جایگاه تخصصی مدیریت راهبردی و اطمینان بخشی به مشتریان دریافت کننده خدمات
  • انتشار کتب و نشریات علمی برای نیل بالاترین استانداردها  
  • تشکیل گردهمایی‌های علمی در سطوح محلی، ملی، و بین المللی
  • ایجاد سازوکارهایی تسهیل گر تسریع در ارایه کیفیت.
  • ارتقای شیوه‌های تدریس و پژوهش‌های راهبردی
  • زمینه سازی برای نظریه پردازی در حوزه مدیریت،  راهبرد و مدل سازی برای صورت بندی راهبرد یا راهبرد پردازی

اهم وظایف انجمن:

الف) انجام تحقیقات بنیادی و یا  موردکاوی‌های  علمی و پژوهشی در سطوح استانی، ملی و بین المللی

ب) همکاری و تعامل با نهادهای علمی و پژوهشی، اجرایی، تولیدی و تجاری که زمینه‌های همکاری مشترک آنها وجود دارد

ج) ترغیب پژوهشگران، متخصصان و کارآفرینان و نیز تجلیل از برگزیدگان این حوزه و اعطای نشان‌های ملی به آنان

د) ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و مشاوره ای

ه) برگزاری کنفرانس ،گردهمایی و همایش‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور ارزیابی استعدادهای پژوهشی داخلی 

و) انتشار کتب و نشریات علمی و انتشار تازه‌ترین یافته‌های دانش مدیریت راهبردی جهان در کشور

ز) برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت در حوزه مدیریت راهبردی

ح) تهیه و تدوین سند راهبردی برای مؤسسات ، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی و نهادی صنفی و تخصصی

 ط ) ترسیم نقشه راه و نیز تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای مؤسسات و سازمان‌های دولتی و خصوصی

 ی) کمک به اجرای برنامه‌های پیش‌بینی شده در راستای تحقق اهداف چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور

برخی ازمحورهای مهم برنامه‌های انجمن

1. همکاری با نهادهای اجرایی، علمی، پژوهشی و آموزشی در زمینه توسعه و ترویج دانش مدیریت راهبردی

2. تشکیل کارگروه‌های علمی و تخصصی استراتژیک

3. ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی وتخصصی

4. برگزاری همایش‌های ملی و بین‌المللی – ترغیب و تشویق متخصصین، پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز

5. انتشار نشریات وکتاب های تخصصی

6. توسعه پژوهش‌های هدفمند استراتژیک وتقویت دانش مدیریت استراتژیک از طریق یکپارچه‌سازی، همکاری و تشریک مساعی

7. ترویج اصول مدیریت استراتژیک وآموزش روش‌های کارآمد براساس استانداردهای بین‌المللی

8. تعیین راهبرد و جهت گیری اصلی اعضا در راستای توسعه پژوهش و دانش در حوزه‌های استراتژیک

9. وضع رهنمودهای لازم برای اعضای انجمن در خصوص توسعه روزافزون و بهترین نحوه عمل مدیریت استراتژیک

10. برقراری ارتباط مستمر میان دانشگاه‌ها و مدیران صنایع ، جهت بررسی مسائل و مشکلات و یافتن راه حل‌های علمی / عملی

11. ارتقای سطح دانش اعضا بواسطه فراهم نمودن بستر تبادل اندیشه‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی ، کارگاه و میزگردهای تخصصی

12. ترغیب و تشویق پژوهش‌گران و تجلیل از مدیران وبرنامه‌ریزان استراتژیک

13. ارائه خدمات مشاوره‌ای به مدیران و سازمان‌ها

14. انتشار کتب آموزشی و علمی در زمینه مدیریت استراتژیک

15. ارتباط و تبادل نظر و همکاری با مؤسسات مشابه در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی در زمینه مدیریت استراتژیک

16. برگزاری برنامه‌های بازدید از مؤسسات برنامه‌ریزی، تولیدی، خدماتی و فرهنگی داخلی و خارجی به منظور ارتقای دانش استراتژیک و تبادل اطلاعات با مدیران اجرایی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *