تاریخچه
با پايان يافتن تدريجي تنشهاي حاصل از سالهاي دفاع مقدس و با آغاز سالهاي سازندگي بحث كيفيت در توليدات و خدمات داخلي مطرح و برخي توليد كنندگان و ارائه دهندگان خدمات با پشت سر گذاردن پستي و بلنديهاي بسيار موفق به دريافت گواهينامه استانداردهاي سري ايزو 9000 در بحث مديريت كيفيت و سري ايزو 14000 در بحث محيطزيست گرديدند، دريافت اين گواهينامه ها مبين اين مطلب بود كه توجه به ارتقاء كيفيت توليدات و خدمات و حفاظت از محيطزيست جدي شده و بر رهروان طريق ورود به بازارهاي جهاني و جلب رضايت مشتريان داخلي فرض است كه بدين مهم روي آورند.
همين امر موجب شد تا مرحوم سادات با توجه به تحولات دوم خرداد 76 و بحث مشاركت بيشتر مردم در سرنوشت خويش با محور قانون مداري در تابستان 76 از دارندگان گواهينامههاي مديريت كيفيت (ايزو 9000) بعنوان پيشگامان مباحث كيفيت در كشور، دعوت بعمل آورد و موضوع ايجاد تشكلي كه بتواند در اين راستا قدم بردارد و مباحث كيفيت را عمق بيشتري بخشد مطرح نمايد، كه اين دعوت با استقبال موسسات ياد شده مواجه و همان جلسه اول هسته مركزي انجمن توسط 9 نفر از داوطلبين به اسامي زير شكل گرفت.
اهداف کلان
- ارتقاء و گسترش دانش و فرهنگ مدیریت کیفیت
- نهادینه نمودن روش های تحقق فرهنگ مدیریت کیفیت در صنعت و خدمات
ماموریت های انجمن
- انجام مطالعات علمی، تحقیقاتی و بررسیهای اجتماعی در زمینه مسائل مربوط به بررسی مشکلات و نیازهای مدیریتی در زمینه کیفیت
- ایجاد ارتباط با مراکز و سازمانهای دولتی و خصوصی مرتبط با مدیریت کیفیت برای انعکاس مسائل و مشکلات اعضاء و آگاهی مدیران نسبت به آخرین تصمیمات و اطلاعات
- ایجاد ارتباط با مراکز و سازمانهای تخصصی و انجمنهای مشابه داخلی و خارجی جهت تبادل اطلاعات و توسعه فرهنگ مدیریت کیفیت
- معرفی، ترغیب و تشویق پژوهشگران و مدیران سازمانهای تولیدی و خدماتی موفق در بهبود و ارتقاء کیفیت سیستم مدیریت، محصول یا خدمات و توسعه بازار داخلی و بینالمللی خود
- ساماندهی مشاورین سیستمهای مدیریت کیفیت جهت ارائه منسجم و مؤثر خدمات مشاورهای، آموزشی و پژوهشی مرتبط
- تشکیل گردهمآییهای علمی مرتبط با مدیریت کیفیت در سطح ملی و بینالمللی و اعزام نماینده به نشستهای مشابه ملی و بینالمللی
- تشکیل بانکهای اطلاعاتی از آخرین استانداردها و دستآوردها و پیشرفتهای علمی و اقتصادی بینالمللی در زمینه نظامهای مدیریت کیفیت
- پاسداری از ارزش و اعتبار گواهینامههای صادره و پیگیری موارد تخلف از طریق مراجع قانونی
- مشارکت در انتشار نشریات و کتب علمی مرتبط
استراتژیها
- مشارکت در توسعه و ارتقاء استانداردسازی در کشور
- مشارکت در استقرار نظام مدیریت کیفیت در سطح سازمان ها و نهادهای دولتی
- توسعه فعالیت های انجمن در استانها
- مشارکت در توسعه جوایز کیفیت در حوزه های تخصصی
- مشارکت در تدوین نظام های ارزیابی کیفیت با توجه به استانداردهای بین المللی
- توسعه عضویت سازمان های توانمند در انجمن
- مشارکت در ارتقاء توانمندی مدیران امر کیفیت در کشور و مدیران سازمان های تولیدی و خدماتی
- مشارکت در توسعه آموزش های کوتاه مدت کیفیت برای کارکنان دستگاه های اجرایی
- مشارکت در شناساندن ابزارها و تکنیک های مناسب مدیریت کیفیت برای تولید و خدمات در واحدهای صنعتی،کشاورزی ،خدمات دولتی و غیر دولتی
- ایجاد همسویی در برگزار کنندگان جوایز کیفیت در کشور
- همکاری با رسانه ها از جمله صداوسیما در جهت ارتقاء سطح آگاهی های جامعه نسبت به مباحث کاربردی کیفیت
- گسترش همکاری ها با مراکز علمی و تخصصی داخلی و خارجی
- توسعه زیر ساخت های مدیریتی در انجمن
- جذب و جلب حمایت های مالی برای انجمن
- توسعه ارتباط انجمن با سازمان های متناظر در داخل و خارج از کشور
- استفاده از پتانسیل نیروهای سازمان های عضو انجمن در کشور
- مشارکت در طرحهای ملی از جمله “طرح مدیریت کیفیت صادرات” ، طرح مدیریت اخلاق کسب و کار”، “تعیین روز ملی کیفیت”، ” طرح ساماندهی تشکلهای اقتصادی”،”طرح نهضت ملی کیفیت”و…
- مشارکت در پروژه بازنگری قانون و ساختار مؤسسه استاندارد در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
- طراحی مدل نوین جایزه ملی کیفیت ایران و مجری برگزاری جایزه ملی کیفیت ایران
- مجری برگزاری جایزه ملی کیفیت صنعت خودرو و جایزه ملی کیفیت در بخش کشاورزی
- آمادهسازی طرح اعتبارسنجی
- برگزاری چندین سمینار، کنفرانس گردهمایی در توسعه مباحث مدیریت کیفیت
- انتشار چندین جلد کتاب و تنظیم مستمر خبرنامه داخلی انجمن جهت ارائه به امضاء
- حضور فعال و ارائه مقاله در بسیاری کنفرانسها و مجامع ملی
- شرکت در جلسات رسمی تصمیمگیری کشوری در زمینههای مدیریت و کیفیت و ارائه نظرات و رهنمودها در راستای سیاستگذاریها
سایت: https://iranqms.com